Loading...
There was an error in this gadget

Wednesday, June 22, 2011

makne lagu damasutra(sufi)

Aku baca artikel ni pun tak percaya.... nampak macam lagu slow rock kapak dulu-dulu yang jiwang. Tapi rupa-rupanya penuh tersirat maksud yang kita tak duga..

Atikel nih diabil dari : CARIGOLD FORUM

DUNHILL20
10-05-2009, 04:05 AM
Lagu yang anda selalu dengar tapi x faham ape maksudnye.
ramai yang ingat ni lagu cinte tapi sebenarnya lirik lagu
kejatuhan empayar turki uthamaniyyah
lagu sufi damasutra
http://www.youtube.com/watch?v=6PgMd4PPDV8

sufi = Ahli ilmu Suluk (tasawuf)
nafi = lailaha
isbat = Illallah

dengar betul2 bersama maksud di atas.

ni plak irama lagu ketika kejatuhan empayar uthamaniyyah..
lagu ni pendek tapi sebenarnye panjang lagi.
http://www.youtube.com/watch?v=z10JD59W1w4



Asal-Usul Wangsa Safawi

Wangsa Safawiyah bermula daripada gerakan Sufi di kawasan Azarbaijan yang digelar Safawiyeh. Pengasas gerakan Sufi ini ialah Sheikh Safi Al-Din[3] (1252–1334).

Sheikh Safī al-Dīn Abdul Fath Is'haq Ardabilī berasal dari Ardabil, sebuah bandar di wilayah Iran Azerbaijan. Beliau merupakan anak murid seorang imam Sufi iaitu Sheikh Zahed Gilani (1216–1301, dari Lahijan.) Safi Al-Din kemudiannya menukar Ajaran Sufi ini kepada Ajaran Safawiyeh sebagai tindak balas kepada pencerobohan tentera Mongol di wilayah Azerbaijan. Pada kurun ke 15, Safawiyeh mula meluaskan pengaruh dan kuasanyanya dalam bidang politik dan ketenteraan ke seluruh Iran dan berjaya menawan seluruh Iran dari pemerintahan kerajaan Timurid. Penyatuan Iran juga turut dikenali sebagai gerakan Islam Shia.

al-Dawlaṭ al-'Uthmānīyyaṭ) keluarga Bani Osmani ini adalah sebahagian kecil dari keseluruhan suku-suku bangsa Turki yang dikenali sebagai bangsa Turki yang masuk ke Asia Kecil semenjak abad ke sebelas yang lalu. Bangsa ini adalah pemimpin-pemimpin yang terus-menerus berjuang menentang Byzantine, terutama setelah mereka bergerak ke barat laut Anatolia di abad ke-13. Pengikut-pengikutnya direputasikan sebagai ghazi atau lebih mudah dikenali sebagai parajurit yang berjuang memerangi Kristian kerana jihad untuk menegakkan Islam, dan mengecapi kejayaan. Di sinilah wujudnya empayar atau kerajaan Uthmaniah, yang menampung kerajaan-kerajaan kecil bangsa Turki yang lain. Pemerintah Uthmaniyyah melihat diri mereka sebagai "pemerintah universal" dan waris kepada Empayar Rom dan Islam, maka terjadilah "penyatuan kebudayaan".[1]

Pada tahun 1357 mereka menyeberangi Dardenalles menuju ke semenanjung Gallipoli dan sebelum akhir abad ke-14 mereka telah menduduki beberapa kawasan dibawah kerajaan Byzantine, termasuk Yunani dan Bulgaria. Constantinople (kemudian ditukar nama kepada Istanbul) jatuh ke tangan kerajaan Uthmaniah pada tahun 1453. Pada tahun 1526 sebagian besar wilayah Hungary telahpun berada di bawah kekuasaan Uthmaniah .Kerajaan Uthmaniah mempunyai angkatan laut yang handal di Lautan Tengah dan melaksanakan tugasnya dalam perang dengan Sepanyol dan kuasa-kuasa Eropah yang lain. Algeria segera mereka kuasai dan akhirnya menambahkan Tunisia sebagai wilayah kerajaan Uthmaniah. Uthmaniah juga melanjutkan peluasan kuasanya dengan menuju ke bahagian tenggara, menduduki Iraq dan bahagian-bahagian wilayah Arab yg lain. Bagi bangsa Eropah Barat, kemajuan Uthmaniah merupakan keganasan Islam. Dengan ini mereka menegaskan bahawa Islam adalah agama kekejaman dan agama pedang yang menakutkan. Maka tidak hairanlah pada tahun 1542, Dewan Kota Praja Basel di Switzerland membekukan penerbitan terjemahan Al Qur'an yang diterjemahkan oleh Robert dari Ketton. Dewan Kota Praja ini membantah dengan mengatakan "dongeng dan bid'ah yang dibuat-buat" dalam Al Qur'an itu akan mengganggu penganut Kristian Pada akhir abad ke-17, kelemahan kerajaan Uthmaniyah mulai terserlah selepas satu setengah abad berkuasa. Pengepungan ke atas Vienna di tahun 1683 turut menemui kegagalan dan kerajaan Uthmaniah kini pula menghadapi Persekutuan dari Austria, Poland, Venice dan Paus, dan bangsa Russia.

Semenjak tahun 1699 mereka telah banyak menemui kekalahan dan di dalam perjanjian damai Karlovitz, Uthmaniah harus mempersetujui penyerahan wilayah-wilayahnya kepada Austria, Vennice dan Poland. Walaupun demikian, mereka tetap mempertahankan hak mereka di bahagia tenggara Eropah, termasuk pantai barat dan utara Laut Hitam. Namun pada abad ke-19, kerajaan Uthmaniah kembali kehilangan sebahagian besar dari wilayah taklukkannya yang dimulai dengan kemerdekaan Yunani pada tahun 1829 dan pendudukan Perancis ke atas Algeria pada tahn 1830. Kerajaan Uthmaniah menjadi "the sick man of Europe" iaitu Orang Eropah yang sakit dan hanya persaingan mereka inilah yang mencegah terjadinya perpecahan-perpecahan yang dahulunya pernah terjadi. Setelah kekalahannya dalam Perang Dunia I di tahun 1912-1919, semua wilayah ini masih tetap berada di bawah Kerajaan Uthmaniah, dengan wilayah Eropahnya adalah kawasan di sekitar Istanbul meluas sampai ke sebelah utara Edirne (Adrianople) dan ke barat sampai ke Gallipoli. Bangsa Turki di bawah kekuasaan Mustafa Kamal Ataturk telah menghapuskan nama Kerajaan Uthmaniah pada 1922 dan diganti dengan Republik Turki. Wilayah-wilayah jajahan di Asia dan Afrika dahulu telah hilang kecuali Anatolia yang masih berada di wilayah Republik Turki ini.

LAGU SUFI - DAMASUTRA



Sufi

Artist: Damasutra
Sufi selangkah tirai kasihmu ku buka
Engkau serahkan cinta hingga dirimu tiada
Kasih sufi kau rela pilih derita di dunia
Biar rebah di hina kau tak berubah

Kau menguasai selautan
Yang tersembunyi di genggaman
Nafi dan isbat kau sandingkan
Sebagai tali pegangan

Sufi kau hilang di pandangan
Ada di dalam kenikmatan
Engkau dan dia pasti tidak akan terpisah
Andai tertutup tirai sufi
Yang terang tidak nampak terang
Inilah siksa menyakitkan sepanjang jalan

Inginku tempuh titianmu
Dari kekasih ke kekasih
Pengabdianku bersamamu kasih
Biar rebah di hina kau tak berubah

kOMEN DARI PENGUNJUNG FORUM
qaz123
10-05-2009, 04:28 AM
ye tak ye gak....tp cm xsesuai je nyanyi cmni...just my 2cent(xbaik berburuk sangka....jahatnye aku,huhuhuhu).....tah2 penyanyi pon xtau maksud nye...huhuhu...anyway thanks bro...
DUNHILL20
10-05-2009, 04:41 AM
ye tak ye gak....tp cm xsesuai je nyanyi cmni...just my 2cent(xbaik berburuk sangka....jahatnye aku,huhuhuhu).....tah2 penyanyi pon xtau maksud nye...huhuhu...anyway thanks bro...

Hehe..lebih kurang lagu rabbani yang dibuat muzik rock..
kalau muzik slow orang x nak dengar...
malam tadi aku dengar lagu ni orang nyanyi kat uptown
so bile dengar betul2 lagu ni dah same citer untuk
empayar turki uthamiyyah coz aku dulu SPM amik tasawur islam..:D:D
ashrap_gpunk
11-05-2009, 12:11 PM
ade kene mengene la kalau perati balik..
ashrap_gpunk
11-05-2009, 12:12 PM
cube tnye zurain tu la..

btol ke tidak..

die yg tulis lg ni kan..
norazua
11-05-2009, 01:29 PM
sufi ni btul lah seorang ahli ibadah.. hubungannyer cintanyer ngan Allah terlalu dekat dan hebat bak irama dan lagu tak dpt dipisahkan.. hanyer orang belaja tasauf dan belajar tauhid mendalam serta mengamalkannyer je dapat memberi terjemahan yg lebih tepat.. wallahua'lam
fitxleaf
12-05-2009, 08:59 PM
sufi ni btul lah seorang ahli ibadah.. hubungannyer cintanyer ngan Allah terlalu dekat dan hebat bak irama dan lagu tak dpt dipisahkan.. hanyer orang belaja tasauf dan belajar tauhid mendalam serta mengamalkannyer je dapat memberi terjemahan yg lebih tepat.. wallahua'lam

aku stuju..
n lagu sufi ni bg aku mgsahkn psl sufi tu sndri..
aku xpnh pk lagu ni psl lagu cinta sbb aku x pnh tgk lirik dia..
tp ble aku tgk yg ni mknanya mmg btul lagu ni bsfat ktuhanan yakni kisah sufi..
[bila tertutup tirai sufi - yang terang tidak nampak terang = macam mnsia yg ptus cintanya dgn mnusia tp bg ahli sufi andai ttutup tirai sufi ni berkali2 lbih dahsyat kecewa bbndg ptus cinta dgn mnsia.. ] wallahualam..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.

umpama mimpi dalam mimpi
Share

No comments:

Post a Comment